Avocat Contestație Achiziții Publice: Cine poate face contestație?
Orice participant la procedura de atribuire a unui contract de achiziții publice care este nemulțumit de rezultatul procedurii, motivat de nerespectarea procedurii sau de aplicarea eronată a criteriilor de atribuire, poate formula contestație la achiziție.
Contestația la achiziții publice se face fie la Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, fie direct la instanța de judecată competentă.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Procedura legală
Procedura contestațiilor la achiziții publice este guvernată de Legea nr. 101/2016, privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Conform acestei legi, persoana care se consideră vătămată de un act al autorităţii contractante poate sesiza Consiliul în vederea:
- Anulării actului autorităţii contractante
- obligării autorității contractante la emiterea unui act sau la
- adoptarea de măsuri de remediere, precum şi
- recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Termen contestație
În ce termen poate fi contestat rezultatul procedurii de achiziție publică?
Persoana care se consideră vătămată de un act al autorităţii contractante poate sesiza Consiliul în vederea anulării actului autorităţii contractante, obligării acesteia la emiterea unui act sau la adoptarea de măsuri de remediere, precum şi pentru recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, în termen de:
- 10 zile, începând cu ziua următoare luării la cunoştinţă despre actul autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea estimată a procedurii de achiziţie publică/sectorial sau de concesiune este egală sau mai mare decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunţurilor de participare
- 7 zile, începând cu ziua următoare luării la cunoştinţă despre actul autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea estimată a procedurii de achiziţie publică/sectorială sau de concesiune este mai mică decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunţurilor de participare;
Avocat Contestație Achiziții Publice: data luării la cunoştinţă
În cazul în care contestaţia la achiziție priveşte conţinutul documentaţiei de atribuire, publicată în Sistemul electronic de achiziţii publice, denumit în continuare SEAP, data luării la cunoştinţă este data publicării documentaţiei de atribuire.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Ce formă trebuie să aibă contestația?
Echipa Legio - Avocat Contestaţia la achiziție publicăva formula în scris contestația care va conţină elementele legale:
a) numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa, codul de identificare fiscală al contestatorului persoană fizică ori, după caz, pentru persoanele juridice, denumirea, sediul, codul unic de înregistrare, numărul de înmatriculare în registrul comerţului, persoanele care le reprezintă şi în ce calitate. Vom indica şi adresa de poştă electronică, numărul de telefon şi numărul de fax, după caz, la care poate fi comunicat orice act procedural. Contestatorul care locuieşte în străinătate indică, pentru celeritate, şi domiciliul ales sau reşedinţa din România unde urmează să i se transmită comunicările privind soluţionarea contestaţiei;
b) denumirea şi sediul autorităţii contractante împotriva căreia facem contestație la achiziție;
c) denumirea obiectului contractului, procedura de atribuire aplicată, după caz, numărul şi data anunţului de participare din SEAP;
d)precizarea actului atacat al autorităţii contractante;
e) obiectul contestaţiei;
f) motivarea în fapt şi în drept a contestaţiei la achiziție;
g) mijloacele de probă pe care se sprijină contestaţia, în măsura în care este posibil;
h) semnătura contestatorului persoană fizică sau a reprezentantului persoanei juridice;
Avocat Contestație Achiziții Publice: Cauțiune - Costuri
Pentru judecarea constestației de către CNSC este necesară achitarea unei cauțiuni.
O condiție de admisibilitate, o constituie depunerea dovezii achitării unei cauțiuni, care are un cuantum de 2% din valoarea estimată, cu un cuantum maxim plafonat, așa cum se prevede la art. 611 din Legea nr. 101/2016.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Este necesară prezența în fața Consiliului CNSC/Instanței?
Procedura în faţa Consiliului este scrisă, iar părţile sunt audiate numai dacă acest lucru este considerat necesar de către completul de soluţionare a contestaţiei la achiziții publice.
Părţile pot fi reprezentate de avocaţi, care pot depune concluzii scrise în cursul procedurii.
În fața instanței, puteți fi reprezentați de către un avocat Legio, specializat în Contestații Achiziții Publice, nefiind necesară prezența contestatorului.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Cât durează procedura la CNSC?
CNSC soluţionează pe fond contestaţia la achiziție publică în termen de 20 de zile de la data primirii dosarului achiziţiei publice, comunicat de către autoritatea contractantă. În cazuri temeinic justificate, termenul de soluţionare a contestaţiei poate fi prelungit cu 10 zile, prelungirea fiind comunicată autorităţii contractante.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Ce soluții poate pronunța CNSC?
Consiliul examinează din punctul de vedere al legalităţii şi temeiniciei actul atacat şi poate:
a) pronunţa o decizie prin care îl anulează în tot sau în parte;
b) obliga autoritatea contractantă să emită un act/să adopte măsurile necesare restabilirii legalităţii, cu indicarea clară şi precisă a operaţiunilor care urmează a fi realizate de autoritatea contractantă;
c) anula procedura de atribuire, în situaţia în care nu este posibilă remedierea actului atacat.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Decizia Consiliului este definitivă?
Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei la achiziție pot fi atacate de către autoritatea contractantă şi/sau de către orice persoană vătămată de măsurile dispuse de Consiliul CNSC cu plângere la instanţa de judecată competentă.
Printre motive pot fi: motive de nelegalitate, dar şi de netemeinicie.
Termenul este de 10 zile de la comunicare pentru părţile cauzei, respectiv de la data luării la cunoştinţă de către alte persoane vătămate.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Unde se face contestația - Care este instanța competentă?
Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu este curtea de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante.
Plângerile se soluţionează de complete specializate în achiziţii publice.
Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente infrastructurii de transport de interes naţional, astfel cum este definită de legislaţia în vigoare, este Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Cât durează procedura?
Plângerea este soluţionată de urgenţă şi cu precădere, într-un termen ce nu va depăşi 45 de zile de la data sesizării legale a instanţei, în complete specializate în achiziţii publice, formate din 3 judecători.
Primul termen de judecată este de maximum 20 de zile de la data înregistrării plângerii, iar termenele ulterioare nu pot depăşi 15 zile.
În cazuri justificate, dacă instanţa nu ia hotărârea de îndată, poate dispune amânarea pronunţării pentru un termen de 5 zile.
Hotărârea motivată se redactează într-un termen de 7 zile de la pronunţare şi se comunică de îndată părţilor în cauză.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Hotărârea instanței poate fi contestată?
Hotărârea prin care instanţa soluţionează plângerea este definitivă.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Ce soluții poate pronunța instanța?
Instanţa, admiţând plângerea, modifică decizia Consiliului, dispunând, după caz:
a) anularea în tot sau în parte a actului autorităţii contractante;
b) obligarea autorităţii contractante la emiterea unui act/adoptarea măsurilor necesare restabilirii legalităţii, cu indicarea clară şi precisă a operaţiunilor care urmează a fi realizate de autoritatea contractantă;
c) îndeplinirea unei obligaţii de către autoritatea contractantă, inclusiv eliminarea oricăror specificaţii tehnice, economice sau financiare discriminatorii din anunţul de participare, din documentaţia de atribuire sau din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire;
d) anularea procedurii de atribuire, în situaţia în care nu este posibilă remedierea actului atacat.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Cât costă?
Costurile pentru formularea contestației la achiziții publice sunt compuse din costul cauțiunii și a onorariului Legio - avocat specializat in contestatii achiziții publice.
Cauțiunea se va recupera după soluționarea definitivă a contestației. Onorariul avocațial va fi negociat în funcție de complexitatea cauzei. Hai să discutăm!
Avocat Contestație Achiziții Publice: Onorariul achitat avocatului poate fi recuperat de la autoritatea contractantă?
Da, Consiliul CNSC poate obliga, la cerere, partea în culpă, la plata cheltuielilor efectuate pentru soluţionarea contestaţiei la achiziții publice, inclusiv onorariul avocatului.
Cuantumul, detalierea şi documentele doveditoare ale cheltuielilor efectuate sunt prezentate în cerere, care trebuie depusă înainte de pronunţarea deciziei de soluţionare a contestaţiei la achiziții publice.
De asemenea, și instanța de judecată, poate obliga la cerere partea căzută în pretenții să achite cheltuielile de judecată.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Informații utile
Trebuie precizat că procedura contestării la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, este una specială, ce derogă de la regulile prescrise de Codul de procedură civilă și de Codul administrativ, astfel că, este necesară acordarea unei atenții deosebite condițiilor de formă și fond, prevăzute pentru înregistrarea unei contestații.
Pentru a putea fi identificate toate potențialele erori ale procedurii de achiziții publice, apte să atragă anularea procedurii și remedierea neregulilor, adresează-te specialiștilor, care vor analiza cu atenție întreaga documentație și care vor redacta contestația cu profesionalism.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Cum te putem ajuta
Legio este format dintr-o echipă de avocați specializați în achiziții publice, cu experiență în contestații, proceduri legale și reprezentare în instanță pe tot teritoriul României.
1. Studiem documentația achiziției publice;
2. Oferim consultanță referitoare la legalitatea procedurii de achiziție publică;
3. Redactăm contestația/plângerea la CNSC/instanță;
4. Formulăm concluzii scrise/apărări suplimentare în procedura derulată în fața Consiliului/a instanței ;
Avocat Contestație Achiziții Publice: Primul pas
Pentru avocat Contestații achiziții publice sau alte subiecte legate de Achiziții publice, scrie-ne pe WhatsApp, email, formular de contact sau sună.
Avocat Contestație Achiziții Publice: Important
Fii atent la Termenul în care poți face contestaţie la achiziții publice, ia în calcul și timpul necesar documentării, a redactării contestației de către avocatul Legio și a transmiterii documentelor!
Avocat Contestație Achiziții Publice: Portofoliu și Cazuri de Succes
Avocat Contestatii Achizitii Publice CNSC Portofoliu și Cazuri de Succes
Hai să discutăm!Cere informații / Trimite documente